Meie Maa tunnistas faktidega eksimist (1)

Ajalehe Meie Maa peatoimetaja Veiko Visnapuu tunnistas kohtus, et eksis Saaremaa Laevakompanii laevade Saksamaale viimise artiklis faktidega, kuid “ühiskonna valvekoerana” pidas ta seda väheoluliseks, võrreldes vajadusega avalikkust teavitada.

AS-i Saaremaa Laevakompanii ja OÜ Väinamere Liinid hagi Meie Maad väljaandva OÜ Saaremaa Raadio vastu ebaõigete andmete ümberlükkamiseks, paranduste avaldamiseks ja mittevaralise kahju hüvitamiseks oli Kuressaare kohtumajas arutusel detsembrikuus.

Kohtuasja aluseks oli ajalehe Meie Maa 30. juuni artiklis olnud lause, et parvlaev “Saaremaa” lahkus Eestist Saksamaale juba mai lõpus, kui oli käinud Leedus Klaipedas korralises hooldusremondis. Talvel korralises hooldusremondis käinud “Muhumaa” peaks “Saaremaale” Saksamaale järgnema hiljemalt juuli lõpus, kui liin tahetakse tõepoolest avada augusti teisel poolel, kirjutas Meie Maa.

Veiko Visnapuu tunnistas, et enne artikli avaldamist ei üritanudki ta laevakompaniiga ühendust võtta. Tema arvates ei olnud laevade liikumise faktid selle loo osas olulised.

Visnapuu väitel oli tal keeruline suhelda nii Urmas Treieli, Tõnis Rihvki kui ka Vjatšeslav Leedoga pärast uudist, kus ta oli avalikustanud plaani laevad ära viia. Ajakirjanik rääkis tunnistajapingis, et pärast esimese artikli ilmumist ütles Leedo talle telefonis halvasti.

Keeruline suhelda

Visnapuu sõnul sisaldab suhtlus Saaremaa Laevakompaniiga vaenu ja vastasseisu. “Küündimatu, pahatahtlik, väikese ajalehe kurnamise soovist lähtuv,” iseloomustas ta suhtlemist vastaspoolega.

Küsimusele, miks Meie Maa ei reageerinud saadetud pretensioonile valefaktide ümberlükkamisega, vastas kohtusaalis olnud Saaremaa Raadio juhatuse liige Priit Rauniste, et see tundus neile ajakirjandusvabaduse piiramisena: kas Leedo firmast ei tohigi kirjutada?

Taas ja taas pöördus Visnapuu tagasi artikli juurde, mis rääkis laevade võimalikust viimisest Saksamaale, kuigi antud kohtuasjas seda artiklit ei käsitleta.

Hageja esindaja advokaat Kristel Valk nõudis valeväidete ümberlükkamist nii ajalehe paber- kui ka veebiväljaandes ning tekitatud mittevaralise kahju hüvitamist 5000 euroga, kuna mõlemad laevad viidi Saksamaale alles augustis.

Avaldas vabanduse

Saaremaa Raadio esindaja Kersti Põld leidis, et vabanduse avaldamine pool aastat hiljem tekitab suurt segadust, sest ajakirjaniku eksimus kuupäevadega ei muuda olematuks fakti, et laevad on nüüd Saksamaal. Kuna Virtsu–Kuivastu liini olulisuse tõttu transpordisoonena on teema vastu avalik huvi, ei tohiks firma ühendusi puudutavat infot salastada, märkis Põld.

Mittevaralise kahju hüvitamise nõudega ta ei nõustunud. Põllu soov oli, et kohtumõistmine lähtuks tervest mõistusest. “Kui ma kohtusaalis sellist ebajuriidilist sõna tohin kasutada,” lisas Põld.

Kohtunik andis osapooltele aasta lõpuni aega kompromissi saavutamiseks.

Kompromisslepe sõlmiti 19. jaanuaril ja see jõustus 11. veebruaril. Selle kohaselt pidi Meie Maa avaldama artiklis esitatud väiteid ümberlükkava teksti (ajaleht avaldas AS-i Saaremaa Laevakompanii ja Väinamere Liinid OÜ kohta tõele mittevastavaid andmeid ja Meie Maa väljaandja OÜ Saaremaa Raadio vabandab ebaõigete andmete avaldamise pärast). See tekst ilmus ajalehes eile.

Lisaks peab Meie Maa väljaandja maksma Saaremaa Laevakompaniile ja Väinamere Liinidele 500 eurot rahalist hüvitist.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 557 korda, sh täna 1)