Karja selts ehitab saarlaste esimese oma muinaslaeva (4)

Karja külaselts alustas sel nädalal muinaspaadi ehitamist, mis on esimene samm seltsi peaeesmärgi ehk suure muinaslaeva kiilule panemisel.

SAARE VERD MEISTER: Ehitust juhib vilunud muinaslaevade meister Anti Kreem.
MAANUS MASING

Eile oli Karjas kiil juba maas ja täävid püsti, nädala lõpuks loodetakse ka esimesed planguread paika saada. Ehitust juhib Saaremaa juurtega Anti Kreem, vilunud paadimeister, kes on osalenud Eestis nelja muinaslaeva – Äge, Aimur, Nõva ja Thule – ehitusel ning kaasa löönud ka suure viikingilaeva ehitusel Islandil. Gokstadi väikese paadi eeskujul ehitatav Karja meeste alus peaks valmima nelja nädalapikkuse ehitustsükli käigus.

Karja seltsi eestvedaja Andres Jalakas ütles Saarte Häälele, et laeva ehitamise mõtteid on mõlgutatud pikka aega, kuid kuna suure laeva ehituseks ei ole õnnestunud toetust saada, otsustati alustada pisemast. Jalakas nentis, et paadiehitusprojekti eesmärk ongi ennekõike töövõtete ja kogemuste omandamine, et lõpuks ikkagi suure viikingilaeva ehitamiseni jõuda.

Muinaspaadi emapuuks on Karja mõisapargist mahavõetud tamm, millest meisterdati ka täävid ja kaared. Küljeplankudeks saadi oksavaba männilauda projektis osalevalt Vallis Alliksoonilt. Kuue ja poole meetri pikkuse ja kahe aerupaariga aluse plangutus koosneb viiest-kuuest lauareast. Oma suhtelisele kipakusele vaatamata saab laev ka masti ja umbes viie ruutmeetri suuruse purje.

Jalakas selgitas, et selliste väikeste muinaspaatidega peetakse Norras tänapäeval isegi purjetamisvõistlusi.

Seisma hakkab laev Soela sadamas ja sellega plaanitakse tulevikus teha rannaäärseid sõite Triiki, ehk kaugemalegi. “Kui laeva vette saame, siis tahaks teda kevadel suurveega Leisi jõe peal proovida, aga see võib ka lihtsalt mõtteks jääda, kuna jõgi on ikka väga madal ja suurvett võib olla kah ainult päevaks-paariks,” sõnas Jalakas.

Kohaliku omaalgatuse programmist sai selts laevaehituseks toetust ligi 2000 eurot, teist sama palju panevad juurde seltsi liikmed. Laevale nime leidmiseks on plaanis välja kuulutada konkurss.

Karja seltsi alus pole siiski kõige esimene Saaremaal ehitatud muinaslaev. 2002. aasta suvel valmis Saare Paadis 16-meetrine viikingilaev Valküür. Lehisest, tammest ja männist alus ehitati Norras muuseumis seisva viikingilaeva jooniste järgi, mida täiendas üks Soome laevaehitusinsener.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 993 korda, sh täna 1)