Sotsialism ühel eraldisõitval praamil (10)

“Kui sotsiaaldemokraat Lenin tegeles küsimusega, kas sotsialismi on võimalik ehitada ühes riigis (kuna maailmarevolutsioon ei puhkenud ega puhkenud!), siis meie oleme tunnistajaks sellele, kuidas toimib sotsialism eraldisõitvatel praamidel mandri- ja Saare- ning Hiiumaa vahel,” kirjutab Igor Gräzin. “Toimib halvasti, nagu sotsialism peabki.”

Õnneks on Leedo poolt etterajatud kvaliteedistandardid olnud nii kõrged, et nende langetamine ei too kaasa veel lausa-häda isegi siis, kui tellimise peale tehtud praamid kai juurde ära ei mahu – liiga pikad sai tehtud!

Selle üle, kas tänane praamiühendus on okei või mitte päris, võib vaielda – see tark saarlane, kel aeg on paindlik, leiab alati selle koha praamide sõiduplaanis, kus pealesaamine pole mingi probleem. Teistmoodi vaatab asjale aga ettevõtja, kel pole võimalust oma koormaid ette planeerida, või kümned tuhanded suvesaarlased ja muidu toredad Eestimaa inimesed, kes pannakse suviti ja nädalavahetustel rekordpikkusega järjekordadesse… Kusjuures viga on nii graafikutes (mis ei arvesta liiklusintensiivsusega) kui ka tehnilistes prohmakates, mis ei saa riigifirmas tulemata jääda, sest riigi oma pole kellegi oma.

Ülemuse rahulolu

Kui praam sõidab nii, nagu riigiülemus on ette kirjutanud, siis – milles küsimus? Eravedaja on see, kellele on klienti vaja, riigi omale on aga tähtis ülemuse rahulolu. Kui lisada legendiks saanud naljalood parvlaev Ionasest, Leedo-eelsete veteran-laevade tagasitoomisest liinidele, valgustabloode minimiseerimisest (selleks, et sadamas teada saada, millal praam läheb, prillidest ei piisa – peab kohe nägupidi lähedale minema), siis on igatahes olemas üksmeel selles, et asjad on läinud halvemaks. Nagu sotsialistliku majandamise puhul peabki minema. Tallinna Sadama juhtide kriminaalasi on sama loo koostisosa: ka turumajanduses varastatakse ja sulitsetakse, aga üksnes sotsialistlikus ettevõttes saab taskusse keerutada üle miljoni riigiraha.

Riiklik majandus ei saa juba teoreetiliseltki olla kunagi hea majandus, aga seda saab kinnitada ka suure hulga näidetega – alates Nõukogude Liidust, mis lõpuks kokku kukkus, ja lõpetades lennufirma Nordicaga, mis ei lenda, ELRON-i rongidega, mis sõidavad valesti, ja Eesti Energiaga, kes “investeerib” tühja kõrbesse USA läänes. Sest riigivara haldavad ministrid põhimõttel: raha “om lännu, om lännu, kas mul mõni mure!”, nagu kirjutas Oskar Luts.

Praamidega on sama lugu: praamide hanke viis sotsiaaldemokraat Urve Palo läbi iseendaga ja sinna sisse läks – ka ise laevade ehitamine, kusjuures TS Laevadel puudusid mitte üksnes laevad, vaid ka nende tellimise kompetents. Meenutame, et samal ajal sõitis Leedo praamidega edasi, nii mis mühises, mis sotsialiste eriti vihale ajaski.

Kõik olgu riigi oma

Muide, sotsialismil on mitu palet: sealhulgas ka rahvuslik-manipulatiivne – seega tõele au andes: leninlik idee tootmis-põhivahendite natsionaliseerimisest oli aastaid olnud Juhan Partsil ja IRL-il. Põhjused olid segased, aga ikka seesama mõtteviis: kõik asjad peavad olema riigi omad, riigi kontrolli all ja eramajandust võib küll hädapärast veidi taluda, aga seniajani, kuni seda ära võtta millegipärast ei saa.

Sotsiaaldemokraatide süü ei olnud praamide riigistamise ja sellega paratamatult kaasneva korruptsiooni idee, vaid see, et neil oli otsustaval kohal ja momendil kohustus see idee ära lõpetada. Vastupidi: üle terve mõistuse, kändude ja kriminaalõiguse suruti natsionaliseerimine läbi.

Ah et mis edasi? Ütlen siis oma erakonna kohta kahte asja: meie minister, Palo ränga pärandi saaja, nimetas korduvalt, et praaminduse riigistamine on ajutine vaheetapp selleks, et tuua turule veelgi paremad tegijad või tekitada nende vahel riigile veelgi odavam konkurents.

Ja teiseks: no ei saa vallad, ka uued ja suured, hakata tegelema praamide majandamisega, aga seda siiski, et hakata nende liiklust korraldama nii, nagu see saarte rahvale ja küllasõitjatele kõige parem oleks. Tallinn on kaugel, sealsed ülemused näevad kaugemale ja hingavad sügavamalt, aga seda, millal peab tulema praam Virtsust või minema Triiki, vot seda nad ei tea. Sellepärast esitaski Reformierakond nüüd eelnõu, et praamiliikluse korralduse osapooleks võiksid olla saarte omavalitsused.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 173 korda, sh täna 1)