Läätsa ja Vaigu viikingite teedel

14. juulil kell 16.

Saaremaa kalurite päeva organiseerijad ootavad teid kõiki, endisi Läätsa, Lõmala, Vaigu ja Veere töölisi Läätsale Saaremaa suurima konservitööstuse vundamentidele, et üheskoos mõelda, kuidas jäädvustada kaugete aegade, meie lapsepõlve tööaastate mälestusi ajaloo-arhiivi.

Läätsa konservihoonete vundamentidel
tajud ja tunnetad, kuidas tuhiseb tuul
mälestusi igaviku hangede alla –
hävib meie kollektiivne elutöö.

Eesti vabariigi ajal organiseeriti paljudes rannasadamates kalurite ühistuid. 1941. ja 1944. aasta lahinguis hävisid paljud sadamad, kalapüügilaevad saeti pooleks, mere äärde püstitati kõrged okastraataiad – olime sattunud keelutsooni raudse eesriide taha. Kuid siiski.

70 aastat tagasi loodi Kihelkonnal Vaigu kalurite ühistu. 60 aastat tagasi alustas tööd Läätsa kalakonservitööstus.

Vaigu-Veere-Viki-Varuli-Lahetaguse-Labuna-Lõmala-Läätsa endistel viikingite teedel jätkus kalasadamate ja -tööstuste vaheline pidev-vilgas transporditegevus nii päeval kui ka õhtutundidel. Veeti traalidega püütud räime-kilu, lesta, angerjat, ka ookeanikalu skumbriat ja stauriidi.

1958. aastal, kui Läätsa käivitus, olid paljud töötajad teismelised noored, keda juhendasid eakamad töölised: Ida Kesküla, Leontiine Sepp, Alviine Lepp, Leontiine Arge, Ella Tõsine. Meistrid alles lõpetasid kalandustehnikumi: Asta Martinson-Pagil, Maimu Äär-Kuldsaar, Linda Raun-Tõrs. Esimesed juhatajad olid Johannes Kollo ja Alfred Paart.

Läätsa töötas kolmes vahetuses, töölisi teenindas autobuss. Tööliste arv kasvas üle 500. Paljudele õpilastele oli Läätsa esimene praktiline töökoht suvisel koolivaheajal.

Jaan Holm

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 270 korda, sh täna 2)