Mida saarlane ostukorvi paneb – Laua viinast üllatusmunani (39)

Nelja kaubandusketi andmed näitavad, et saarlaste ostueelistusi suunavad hind ja hooajalised vajadused. Kuigi erinevates poodides on enimostetud tooted paljuski erinevad, leidub siiski ka neid, mida võiks lugeda saarlaste suuremate lemmikute hulka.

Saarte Hääl palus maakonnas esindatud neljal suuremal jaekaubandusketil – Selveril, Maximal, Rimil ja Coopil – reastada tänavu kaheksa kuuga enim müüdud kaubad. Kindlasti on igal ketipoel oma spetsiifika ja väljakujunenud klientuur, kellel on omad vajadused, eelistused ning tarbimisharjumused. Eks need kõik mõjutavad ka kaupmehe pakutavat tootevalikut. Sellest omakorda kooruvad välja ühe või teise kaupluse populaarsemad kaubaartiklid.

Muidugi on ühe või teise toote tarbimisele suur mõju müügikampaaniatel, mida kauplused regulaarselt korraldavad, kuid seda me käesolevas loos eraldi käsitlema ei hakanud. Küll aga vaatlesime kaubandusettevõtetelt saadud andmeid ja neid kõrvutades koorus välja rida tooteid, mis oma sortimendiosas on ühtviisi populaarsed kahe või enama eri keti poodides.

Näiteks Maks&Mooritsa kaubamärgi all müüdav kodune hakkliha (500 g) on oma toodetegrupis esikolmikus kõigis neljas jaeketis, Rakvere pereviiner (500 g) Selveris, Rimis ja Maximas, Karja rukkileib (720 ja 350 g) Coopis, Selveris ja Maximas, õlu Alexander pint (0,568 l purk) Selveris, Coopis ja Rimis ning pooleliitrine Laua viin Coopis, Selveris ja Rimis.

Kolme erineva keti poodide TOP3-s on veel ka näiteks suur Kodusai. Kahe eri keti kauplustes on enim ostetud tooted poolsuitsuvorst Tõmmu, üllatusmuna Kinder Surprise, Kalevi batoonikommid Kaseke, Alma 2,5% piim ja hapukoor, aga ka Estoveri Eesti juust. Puuviljadest on ootuspäraselt müüduim kaup banaanid.

Omatooted tugevalt esindatud

Märkida tasub kindlasti kettide omatooteid, mis soodsa hinna tõttu nii mõneski tootegrupis kõrgeid kohti hoiavad. Näiteks Maxima kaubamärkidest on saarlaste seas eelistatud Optima Linja suhkur, samuti Optima Linja topsi- ja pulga-vaniljejäätis. Hästi läheb kaubaks ka omamärgitoote Favorit WC-paber ja majapidamispaber.

Rimis on piimatoodetest esikohal Rimi kilepiim, karastusjookide klassis troonib 1,5-liitrine karboniseeritud joogivesi Basic ja lahjade alkohoolsete jookide esikolmikus on 0,5-liitrine õlu Walter Kange.

Coopi kauplustes on kuivainete kategoorias kolmandal kohal Säästu kaerahelbed 0,5 kg pakk ja leibade grupis kolmandal kohal Säästu vormileib (600 g).

Saaremaa tootjatele valmistab kindlasti rõõmu asjaolu, et hästi müüvad Karja rukkileib, mis on leibadest pea kõigi poodide esikolmikus, Saare Leiva sarvesai, mis on esikohal Selveri pagaritoodete müügitabelis, ja ka Saaremaa juustud, millest Coopi kaupluste juustumüügi esikolmikus on viilutatud Hollandi leibjuust (500 g) ja riivjuust (200 g).

Aga saarlaste tarbimisharjumustes on teisigi nüansse. Maxima näiteks viitab, et Saaremaal ostetakse vähem kilekotte kui mujal Eestis. Samas on kilekottide ostmine üleüldises languses terves Eestis.

Maxima puhul on märkimisväärne see, et kui nende mandril asuvates poodides on eestimaistest veesortidest populaarseim Saaremaa vesi, siis saarlased eelistavad Eesti toodangust hoopiski Värska mineraalvett. Samas on Kuressaare Maximas ostetuim või just Saaremaa või.


Kristina Mustonen

KOMMENTAAR
Kuidas on tarbijate harjumused muutunud?

Kogu meie igapäevaelu korraldus on viimase kümne aastaga teinud läbi tohutu arengu – kõik on tunduvalt kiirem, inimesed soovivad kõike kiiremini ja samas ka lühema aja jooksul haarata.

Elutempo on kiirenenud enamiku eagruppide lõikes, kuid kõige enam on seda täheldada nn Y-generatsiooni juures. Need on 15–35-aastased, kes käivad ühte jalga digitehnoloogiatega, soovivad näha tulemusi kohe ning pole enam valmis millegi järele kaua ootama – olgu selleks karjäär, pereloomine või ka muud igapäevaelu- ja tööküsimused.

Konkreetselt kaubanduses näeme me selle trendi osana keskmiste poekäikude arvu muutust. Kui kümne aasta eest ostles tarbija ühes kuus keskmiselt kümme korda, siis täna on see näitaja 8,5. Koos sellega on kasvanud ühe ostukorvi maht, kuna harvemini poes käivad inimesed ostavad korraga rohkem.

Teisalt on ka lisandunud palju alternatiivseid võimalusi, kust teha vajadusel kõige kiiremad argiostud (piim, leib, vorst) suurde toidupoodi minemata.

Eesti ostjate tarbimist iseloomustavad:

• Tervislikkus on trend. Inimesed teadvustavad tervisliku toitumise vajadust ja otsivad vastavaid tooteid.

• Kõrgema kvaliteedi ja hinnaklassiga toodete osakaalu tõus. Ühelt poolt on ostjad loomulikult hinnatundlikud ja soetavad võimalusel allahinnatud kaupa, samas ollakse valmis maksma kvaliteedi ja preemiumtoodete eest.

• Omamärgitooted – jätkuvalt leiavad siiski ostjate korvi tee kvaliteetsed omamärgitooted, kuna teatud kategooriates ei pea inimesed kaubamärki niivõrd oluliseks.

• Väiksemad mugavamad pakendid ja valmistoidu suurenev osakaal.

Kristina Mustonen,
Maxima kommertsdirektor

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 2 234 korda, sh täna 1)