Praamisõit saareelanikele piletivabaks (53)

“Saare- ja Hiiumaal ringi sõites olen paljudelt kohalikelt kuulnud arvamust, et praamipilet võiks saareelanikele olla tasuta,” kirjutab riigikogu I aseesimees Enn Eesmaa. “Praegusel juhul kehtib neile kõigile sooduspilet, lähitulevikus võiks see laieneda piletivabaks sõiduks.”

Ühtpidi on tegu rahalise soodustusega, et lihtsustada mandrivahelist liikumist, kuid teistpidi regionaalpoliitilise toetusega, mis vähendaks Tallinna ülemvõimu ning annaks Saare- ja Hiiumaa elanikele suurema vabaduse liikuda saare ja mandri vahet. Majandus- ja taristuminister Kadri Simson on ideele igatahes toetust jaganud ning ei näe põhjust, miks saarlastele ja hiidlastele ei peaks tasuta praamipilet juba lähitulevikus reaalsuseks saama. Kui praegu on püsielaniku soodustus reisijapiletil 50% tavahinnast, siis tulevikus hakkaks see olema 100% ehk nullhinnaga. Sõidukite piletid jäävad varasemate hindadega samaks.

1. juulist alustas suuremas osas Eestis tasuta ühistransport, mis sai enne selle käivitumist mitmete oponentide poolt tugevat kriitikat. Öeldi, et selle tõttu ei hakka inimesed rohkem bussiga sõitma ning tegelikkuses ei aita see kedagi. Reaalsus on aga midagi muud ning juba juulikuus kasvas sõitjate arv Saaremaal 2017. aasta juuliga võrreldes 28% ehk 8381 sõitja võrra. Hiiumaa sõitjate arv tõusis omakorda 25% võrra. Samuti sai raha eraldatud liinide tihendamiseks, mille abil saavad Saaremaa ja Hiiumaa vallavalitsused täiustada just neid graafikuid, mille järele vajadus kõige suurem on. Olles Saaremaa volikogu liige, võin kinnitada, et mitmed saarlased on minu poole pöördunud ja öelnud, et tasuta bussisõiduga hoiavad nad igakuiselt kokku üle 60 euro. Kindlasti leidub ka tasuta praamipileti ideele vastaseid, kuid numbrid räägivad iseenda eest ning ei näe põhjust, miks ei peaks see sama edukalt töötama kui tasuta bussisõit.

Ühtlasi saavad Saaremaa ja Hiiumaa valitsuse uue riigieelarvestrateegia kohaselt järgmise nelja aasta jooksul lennuühenduse pidamiseks 22,7 miljonit eurot. Seda on aastas üle kahe korra rohkem kui varasematel aastatel. Samuti on eraldatud raha Kärdla lennujaama navigeerimissüsteemide uuendamiseks, et vähendada ilmastikuolude tõttu ärajäävate lendude arvu. Suuremate lennukite hange on käimas ning loodetavalt selgub selle aasta lõpuks, millised lennukid 2019. aasta 1. juunist liinidele tulevad. Saaremaa liini miinimum on 33 kohta. Hästi toimiv lennundus mandri ja saarte vahel on ülimalt oluline nii praegu kui ka edaspidi. Regionaallennundus on riigi üks regionaalarengu prioriteete.

Kvaliteetne lennuühendus, tasuta bussi- ja praamisõit, kruusateede rekonstrueerimine ja muud transpordi- ja taristuküsimused on oluline samm, loomaks saareelanikele soodsaid, aga samas kvaliteetseid elamistingimusi. Ühtlasi soodustab see uute elanike tulekut nii Hiiu- kui ka Saaremaale. Saarel elamine ei tohi olla takistus, veel vähem karistus ning Eesti inimene peab ühtviisi hästi elama nii Lõuna-Eestis kui ka Hiiu- ja Saaremaal.


KOMMENTAAR

Tiiu Aro

Tiiu Aro, Saaremaa vallavolikogu esimees, Reformierakonna liige:

Idee iseenesest on ju ilus ning selle üle võiks mõelda ja arutleda.

Kuigi kindlasti oleks neid, keda võimalus tasuta üle mere pääseda rõõmustaks, jääksin mina (kuigi ma päris tihti praamiga sõidan) selle koha pealt pigem skeptiliseks, sest – kes selle tasuta sõidu kinni maksab?

Tõsi, bussisõit kohalikel liinidel on meil tasuta. Vaatame esmalt, milliseks see eksperiment kujuneb. Samuti ei tea me, mis selle tasuta bussisõiduga edaspidistel aastatel saab.

Need nii-öelda tasuta asjad lähevad teinekord ju päris kalliks.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 963 korda, sh täna 1)