Saarlased murravad Arktikas Botnicaga jääd (1)

ARKTIKAS: Muhulane Kaarel Tuul (vasakul kollases jopes) ning saarlased Meelis Jõeleht, Marek Kivi ja Priit Lepp teisipäeval lumekoristustöödel Baffini lahes.
Erakogu

Saarlasest kapteni Indrek Kivi juhtimisel on jäälõhkuja Botnica tööl Kanada Arktikas, aidates rauamaaki vedavaid laevu Baffini saare põhjaosas.

Tallinna Sadamale kuuluva laeva kapten räägib, et nende ülesandeks on töötada Baffini saare põhjaosas asuva Milne Inleti sadama juures. Saarel kaevandatakse 80% sisaldusega rauamaaki, mis on maailma kõige rauarikkam maak.

”Aitame sadamasse sisse ja sadamast kaugele jääpiirini välja rauamaaki vedavaid Panamax-tüüpi puistlastilaevasid,” rääkis Indrek Kivi. Tavapäraselt on seda tüüpi laev 225 meetrit pikk ja 32 meetrit lai ning võtab korraga pardale 75 000 tonni rauamaaki. Laevad veavad rauamaaki nii Euroopasse kui ka Jaapanisse. Lastimine toimub ühe laeva kaupa päevas.

Botnica alustas teekonda üle Atlandi septembri esimesel nädalal. Tööd jätkub veel vahest kümmekonnaks päevaks ja siis tullakse Eestisse tagasi. Kivi sõnul läks teekond üle Atlandi hästi. Ilmateateid jälgides suudeti ookeanil möllanud orkaanidest hoiduda. Jõudes Kanadasse ja liikudes sealsetes vetes, saadi aga üks korralik torm ikkagi kätte. ”Labradori meres saime paar päeva tugevat vastutuult, lained olid kuni 7 meetri kõrgused, laeva vöör liikus lainetes 16 meetrit üles-alla,” kirjeldas kapten.

Botnicaga tehtav töö erineb Kivi sõnul suuresti jäämurdmisest Eestis. ”Siin [Kanadas] on põhiliseks probleemiks jäämäed ja triivivad mitmeaastase jää kamakad, mis on tugevad kui betoon. Sellistega ei soovi kokku põrkuda isegi jäämurdja, kaubalaevast rääkimata,” rääkis Indrek Kivi. Enamik vees hulpivatest jäätükkidest on 2–10-meetrised, kapteni sõnul tuleb aga ette ka jalgpalliväljaku-suuruseid tükke. Jäämäest on tavaliselt vee peal vaid üks kaheksandik ning ülejäänud seitse kaheksandikku vee all.

Ilmaga – mis on olnud tavapärasest soojem – ja ka jääoludega on eestlastel vedanud. Kui muidu on sel aastaajal Baffini saare põhjaosas temperatuur miinus 10 kanti, siis praegu on see –2 ja –5 kraadi vahel.

”Jääolud võivad siin muutuda väga kiiresti, kuna veetemperatuur on nullilähedane ning piisab paarist päevast tugevamast pakasest, kui kaanetab ära kogu fjordi. Ka hoovused on Baffini saare fjordides kiire vooluga ja võivad laevateele tuua vaid mõne tunniga üllatuslikult ka mõne suurema jäämäe,” rääkis Kivi.

Botnica kapten märkis, et laevaperes on neil esindatud üsna mitu saart. Saaremaalt on peale tema veel neli inimest, Muhust üks, Hiiumaalt kaks. Inglasi seekord pardal küll ei ole, kuid see-eest on kohalike oludega kursis olevad kaheksa kanadalast Newfoundlandi saarelt ja ka kolm Baffini saare põliselanikku inuitti. Nemad teevad Botnica pardalt loodusvaatlusi. Saarlased nemadki.

Kapten Kivi sõnul oli tal Kanadasse jõudes Newfoundlandi saarel kohtumine ka ühe Saaremaa mehega. ”Mind külastas laevas Lümandast pärit härrasmees Annes Lind, kes töötab seal ühes laevandusfirmas,” rääkis Kivi. Lind on talle juba vana tuttav, kuna 90-ndatel õpiti koos Tallinna merekoolis.

Varem erinevate kaubalaevadega kogu maailma läbi sõitnud Indrek Kivi tunnistas, et jäämurdja peal töötamine on ikka teine tera. ”Seda tööd raamatust ei õpi, jäämurdmise oskused tulevad ikka ainult läbi praktika,” selgitas ta. Isegi kui läbitud on erinevaid koolitusi ja polaarvetes sõitmist on õpitud ka simulaatoris, on praktiline kogemus siiski palju olulisem.

Botnicaga on Kivi varem käinud ka näiteks Kara meres Novaja Zemlja juures, kuid seal polnud vaja jääd murda, vaid oldi naftapuurimisplatvormi tugilaev.”Botnica on palju enamat kui lihtsalt jäämurdja,” selgitas kapten Kivi.

Koju tagasi jõuab Botnica oktoobri lõpus – novembri alguses.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 2 155 korda, sh täna 1)