Hea õpetaja märkab ja hoolib (1)

Piret Kaasik

“Vaatamata sellele, et me kõik jõuame kord säärasesse ikka, mil kooli- ja lasteaiaeluga enam kokku puutuma ei pea, jääb meid kooliajast mõne õpetajaga saatma mingi omapärane side, tahame seda siis või mitte,” kirjutab lasteaiaõpetaja ja ema Piret Kaasik tänase õpetajate päeva puhul.

Alati ei ole need mälestused minevikust head, sest nendes võib olla alandust, solvumist ja vihagi. Mis aga edasises elus on hoopiski kasuks tulnud, kuna oleme juba trotsist tahtnud saavutada midagi sellist, mida meist ei oodatud ega loodetud.

Neid õpetajaid aga, kes aita­sid meid lapsena mõnikord üle nii lootusetuna tundunud olukorrast pelgalt sooja kallistuse, hea sõnaga või sellega, et olid lihtsalt meie jaoks olemas, abiks ja toeks, mäletame elu lõpuni. Sellistel puhkudel ei ole vaja õpetajate päeva, et tänada – tänutunne on igaühel südames ja seda tajuvad asjaosalised ilmselgelt ise kõige paremini.

Õnneks peetakse õpetajate päeva ikka au sees – sellest on saanud õpetajate pidupäev. Ka meie lasteaiaõpetajate jaoks, kuna ühtviisi märgatakse kõiki õpetajaid ja tunnustatakse tublimaid.

Ehkki veel paljudel lapsevanematel ja isegi poliitikutel on üle huulte kerge tulema see nõukogude ajast pärit termin “kasvataja”, on nüüdseks kokku lepitud ikka nii, et kodu kasvatab ning lasteaed ja kool õpetavad.

Lasteaiaõpetaja amet pole vähem väärikas

Ka lasteaiaõpetaja kutsestandardi osas kehtivad samad nõuded, mis kooliõpetajatelgi – vajalikud on kõrgharidus ja pedagoogiline pädevus. Seega ei tahaks me, lasteaiaõpetajad, praegu enam kuidagi leppida sellega, et lasteaiaõpetaja amet oleks vähem väärikas ja “lahjem” kooliõpetaja omast.

Mis koolilastesse puutub, siis kodudesse jõuab info õpetajate päeva toimumise kohta kindlasti ühel ja samal moel, nagu see ajast aega olnud on: vanemate klasside õpilased annavad noorematele tunde, hinnatakse leebelt, tehakse nalja, tunnid on lühemad, alati on lõbus ja saab varem koju, juhhei!

Pea pool sajandit tagasi kirjutas tuntud poetess Maimu Linnamägi oma luuletuses:

Sa oled ilus, tark ja hea, mu oma õpetaja!
Sa kõigist kõige rohkem tead,
kuid tarkust endale ei pea,
mind õpetad, kus vaja.

Kui veidigi mõtiskleda selle üle, milline see õpetaja praegusel ajahetkel olema peaks, on inimeste arusaamad selles osas küll kõvasti muutunud. Põhiline iva peitub ju selles, et muutunud on õpilased ning muutuma on pidanud seetõttu ka kool. Ja ilmselgelt ka õpetajad. Aeg meie modernses ja urbaniseerunud ühiskonnas on lihtsalt selline, et praegused lapsed võivad olla ja tegelikult ongi targemad kui nende ees seisvad õpetajad.

Infotehnoloogia meeletu areng on tekitanud selle, et inimesel ei ole enam võimalustki olla kõige targem, õpetajast rääkimata. Kõikvõimalikud nutiseadmed toovad mis tahes soovitud informatsiooni sekundite jooksul kätte igaühele. Kui on hea levi ja kiire nett, võidab see, kel on noored nobedad näpud.

Iga laps on omamoodi

Õpetajast on nüüdseks saanud õpilastele suunaja valikute tegemisel ja toetaja õigete väärtushinnangute kujunemisel. Seega ei pea õpetaja tänapäeval enam olema kõige targem. Kindlasti peab õpetaja aga olema hea. Vaat see on kriteerium, mille järgi peaks õpetajat hindama. Kui ikka paljud lapsed, vanemad, kolleegid ja kaasteelised ütlevad: “See õpetaja on hea!”, siis järelikult pole vaja selles kahelda. Hea õpetaja kaubamärgiks jäävad väljateenitud austus ja armastus.

Lapse kasvatamisel on pahatihti juhtunud olukordi, kus lapsest on lasteaia või kooli silmis saanud päris korralik väänik või lausa paharet. Tihtilugu juhtub, et vanemad ei suuda mõista: mis siis valesti läinud on – ühe lapse kasvatamisega oleks nagu hakkama saanud, aga näe, teisega pole nii hästi välja tulnud! Ometi sai neid ju ühtemoodi kasvatatud! Siia see koer ongi aga maetud. Iga laps on omaette isiksus, oma iseloomu, oskuste ja olemusega. Ei ole kahte sarnast last ka kaksikutena sündinute hulgas – neidki tuleb kasvatada erinevalt, mitte ühtemoodi. Kullaprooviga on need õpetajad, kes oskavad seda märgata ja sellega oma töös arvestada. Märkamine ja hoolimine ehk ongi need märksõnad, mis tänapäeva õpetaja töökohustuste hulka peaksid kuuluma, sest kõik muu – pedagoogilised oskused ja teadmised jms – on õpetajal olemas, muidu ta ei saakski ju õpetaja olla.

Lõpetuseks, õpetajate päevale kohaselt luuletaja Maimu Linnamäe soovitused igale õpetajale:

Kui range vahel oled sa,
siis palun jälle naerata,
sest mulle sinu naeratust
on lihtsalt väga vaja!

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 745 korda, sh täna 1)