Kuhu areneb Saaremaa turism?

Ajalooliselt on reisimine olnud luksus, mis oli kättesaadav ainult jõukamatele. Sajanditega oluliselt lihtsamaks ja odavamaks muutunud reisimine on viinud turismisektori õitsenguni.

Selle hoogne kasv ja areng ei ole mööda läinud ka Eestist ja Saaremaast. Hobukaarikud ja uisk on asendunud mugavate autode ja kiirete parvlaevadega. Paarikümne mudavanniga linnakesest on kujunenud sadade hoolitsuste ja kaheksa spaahotelliga heaolukuurort. Paarist kõrtsist ja ühest restoranist on saanud pikk nimekiri söögikohtasid, millest mitmed on teada-tuntud üle Eesti. Mõne kämpingu ja külalistemaja asemel on nüüd valida rohkem kui kolmesaja majutusasutuse vahel, mille hulgas on nii viietärnihotell kui ka elamusmajutus tuulikus. Jah, turism Saaremaal on kõvasti arenenud. Aga kuhu edasi?

Paari järgmise aastakümne jooksul muutub turisti profiil märgatavalt, kuna arenguriikide elanike sissetulekute ja hariduse tase on jõudsalt tõusmas ning rahvastik kiiresti vananemas. Selle tulemusel ei muutu ainult viis, kuidas inimesed reisivad, vaid olulisel määral ka turistide vajadused ja ootused.

Kiirelt sihtkohta

Lennutransport on muutnud inimeste liikumise maailma eri nurkadesse lihtsamaks kui kunagi varem. Kui lisada, et inimesed hindavad väga oma vaba aega ja eelistavad seda veeta sihtpunktis, mitte sinna sõites, on korralike lennuühenduste tähtsus hästitoimivale turismisihtkohale tulevikus järjest olulisem.

Reisimine ei kujuta endast enam vaid teenuste ostu-müügitehingut – lennukipileteid, hotellitube, ekskursioone. Moodsad reisijad otsivad ja sageli lausa nõuavad elamusi, mis haakuvad nendega emotsionaalsel ja isiklikul tasandil. Seega eelistatakse ehedaid ja personaalseid kogemusi. “Kõik hinnas”-pakettreiside müümine muutub keeruliseks, sest reisijad tahavad kogeda erilisi elamusi, mida kõigile ei pakuta. Lisaks muutuvad järjest olulisemaks lood. Turismiettevõtjad peavad olema jutuvestjad, kes loovad emotsioone ja mälestusi.

Uue generatsiooni reisijatega muutub järjest aktuaalsemaks ka kestliku turismi teema. Uus põlvkond jälgib ressursside säästliku kasutamist igas reisi etapis. Sildikesest hotelli vannitoas (“Säästad keskkonda vannilina taaskasutades”) enam ei piisa. Aina enam hakatakse jälgima päikeseenergia kasutamist, kohalikesse projektidesse ja heategevusse panustamist.

Nutivaba ahvatlus

Tänapäeva reisijad valivad hotelle tasuta WiFi järgi ja tahavad olla igal pool ja igal ajal maailmaga ühenduses. Aga kõigil neil Instagrami päikeseloojangupiltidel on oma hind. Ikka kipub pilk minema ka töö e-kirjadele ja kogu sotsiaalmeedia voog kurnab. Reisijad hindavad järjest enam nutivaba puhkust ja hinnatud hotellid on hakanud rõhutama interneti või telefonisignaali puudumist.

Kas kõike seda arvesse võttes on Saaremaal tulevikus potentsiaali olla edukas turismisihtkoht?

Lennuväli on Kuressaares olemas ja maailma eri paigust siia lendamine ei ole takistus. Kuna meie turismisektorist moodustavad suure osa väikeettevõtted (kelle kliendimahud on piiratud), siis on kliendile personaalse teeninduse pakkumine nende puhul elementaarne. Saaremaal on Euroopa keskpunkt, Ultima Thule legend ja kõige rohkem päikesepaistet Eestis – see annab meeldejäävate lugude jutustamiseks piisavalt ainest. Tundub, et mängides oma kaarte õigesti, on Saaremaal üsna head šansid eduks tuleviku turismimaastikul.

Kristina Mägi
MTÜ Visit Saaremaa turismispetsialist

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 8 korda, sh täna 1)