LUGUSID ETTEVÕTLUSSAARELT: Teeme ära!

“Ta on su vastand – kui sina ütled, et teeme ära, siis tema ütleb, et vist ei õnnestu või ei jõua, ja toriseb tükk aega, aga lõpuks on tulemus parem kui konkurendil.”

Umbes nii kirjeldas üks Saare ettevõtte juht mulle inimest, kelle abiga ma saaksin talle seda lahendust pakkuda, mille olin just lubanud leida.

Kuigi ma kindlalt ei teadnud, kuidas ma tema palve lahendan, siis esimene lause, mis lausa sissekodeeritult üle huulte lipsas, oli ikka: “Teeme ära!”

Eestis üha laiemalt levinud teeme-ära-suhtumine on mind ikka liiga selgelt mõjutanud. Kui sa tahad luua lisandväärtust kliendile ja selle kaudu ka oma ettevõtmisele, siis teistsugune lähenemine igapäevastele väljakutsetele oleks kuidagi keeruline.

See on vähemalt minu jaoks tervislik lähenemine, aga samas tuleb arvestada võimalusega, et asjad peavad muutuma – alati ei ole võimalik jõuda teeme ärast mõistlikult tulemuseni. Absurdsete lubadusteni ei saa ju minna, aga kogu vahepealne hall ala – kus ei või päris kindel olla, et töö on tehtav, kuid samas mingisugust kindlat pidurit esmasel hinnangul ka ei paista – on selline, kus reaalselt tuleb vahepeal ka tagurpidikäik sisse panna ja tunnistada, et algselt plaanis olnud lahendus ei ole saadaval oleva aja või eelarvega võimalik.

Asjaolud muutuvad, olukorrad muutuvad, karavan läheb edasi. Samal teemal, veidi teise vaatenurga alt rääkis oktoobrikuu ettevõtluspäeval vana tuttav Aleksander Gansen, kes on ehitamas logistikaäri Shipitwise. Paar aastat vana ettevõte on tänaseks üle elanud mitu kardinaalset muutust – muu hulgas on enamik algsest meeskonnast muutunud, sest erinevatel hetkedel vajab ettevõte erinevat oskusteavet ja kuna on tehtud mitu suurt muutust lahenduse suuna osas, siis on ka vajalik oskusteave muutunud.

Kõik, kel on vaja saata kaupa punktist A punkti B, saavad aru, et logistikasektor on mäda ja seal on ruumi radikaalseteks muutusteks. Inimeste liigutamise osas ettevõtted, nagu Taxify, seda täna juba muudavad, aga pakkide liigutamine punktist A punkti B on endiselt täiesti võimatu tegevus.

Märkasin seda jälle paari nädala eest, kui kasutasin DSV teenuseid kauba viimiseks Saksamaale. Kaup, mis pidi olema teisipäeval kohal, toimetati tellijale täiesti süüdimatult neljapäeval – siis, kui seda enam vaja ei olnud. Üks logistikasektori töötaja võttis selle tabavalt kokku – odavate teenuste puhul on normaalne, et kaup, mille kohalejõudmise aeg ei ole tähtis, jõuab tihtilugu kohale neli päeva varem.

Tänase seisuga töötab logistika kindlalt siiski ainult siis, kui ise autosse hüppad ja kauba kohale viid. Jah, on kallemaid teenuseid kui DSV, kes lubavad selle õigeks ajaks kohale viia, aga siis ei ole enam hinnavahet sellega, kui hüppad ise lennukisse või autorooli.

Probleemi lahendamine on enamikule maailma inimestest üle jõu käiv, seega võib Aleksandrile soovida kindlameelsust ja jõudu lahenduse otsimiseks.

Ja kui lahendust otsides on vaja suunda muuta, siis võtab ta selle kindlasti ette. Sest logistikasektor vajab hädasti uuendamist – see tuleb ära teha ja ilmselt on see tehtav. Kuigi selles päris kindel olla ei või ju. Aga Aleksander, nagu ilmselt enamik ettevõtjatest, on ka teeme-ära-inimene.

Tarmo Virki

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 56 korda, sh täna 1)