
HANNES VAIDLA: “Pingerida ei tunne halduspiire ja nii võib juhtuda, et kord tuleb kolm teed Võrus, üks Hiiumaal või üks Pärnus ja nii edasi, selleks et viia teede tase Eestis võrdseks.
IRINA MÄGI
Maanteeamet ei plaani 2019. aastal Saaremaal ühtegi kruuskattega riigiteed mustkatte alla viia, sest oleme mustkatete ehituses muudest Eesti piirkondadest paremas seisus.
“Eesti piirkonnad on mustkattega teede osas erinevalt arenenud, kusagil planeeriti rohkem kergliiklusteid või oli kruusateede võrk tihedam, Saaremaa mehed panid rohkem rõhku tolmuvabadele katetele,” ütles Saarte Häälele Maanteeameti Lääne regiooni hooldusvaldkonna juht Hannes Vaidla.
Hannes Vaidla sõnul käis elu varem nii, et investeeringud jaotati laiali ja vastavalt kohalikule vajadusele otsustati rahastatavad objektid, mille eest tuli seista eelarve kaitsmisel maanteeameti juhtkonnas. Tema sõnul tuleb saarlastel selle eest tänu öelda Aleksander Kollole ja Toomas Magusale, kes on teinud ära suure töö just kruusatee ääres elavate inimeste elupaikade parandamisel.
Nüüd on aga saarlaste pidu läbi. Kruusateede remondil või teele uue katte ehitamisel planeeritakse nüüd kõik tegevused riigipõhiselt. Kruusa- ja asfaltteed seatakse ühtsesse pingeritta ning tekib ülevaade, kus on vajadus kõige suurem.
Hannes Vaidla selgitas, et kui teelõigu keskmine ööpäevane liiklusintensiivsus on kuni 50 autot ööpäevas, tuleb see ehitada tolmuvabaks. Eesmärk on jõuda selleni 2030. aastaks: “Rahakott on ühine ja paraku tuleb rohkem panna sinna, kus on rohkem liiklust.”
Maanteeamet investeeris 2018. aastal riigieelarvest Saaremaal riigiteede remondiks kolm miljonit eurot, mille eest jätkati muu hulgas Kuivastu maantee taastusremonti.
Lääne regiooni ehitusosakonna projektijuht Toomas Magus ütles, et ei mäletagi, millal oli Saaremaal viimati olukord, et mustkatet ei saanud riigimaantee ükski lõik.
Järgmise suurema objektina on 2020. aastal kavas rekonstrueerimistööd Kuressaare–Kihelkonna–Veere maantee Kuressaare–Tõlli kuue kilomeetri pikkusel lõigul. Selle projekteerimiseks sõlmis maanteeamet ASiga Nordecon lepingu üleeile.
Saaremaa valla majandus- ja haldusosakonna juhataja Mikk Tuisk ütles, et vallateedele pannakse järgmisel aastal mustkatet kindlasti rohkem kui tänavu, kuid enne, kui uus eelarve lukus pole, ei oska ta lõplikke arve öelda.
“Lisaks paneme alles uut teehoiukava paika,” märkis ta. “Me ei saa veel arvestada ka selle nn katuserahaga, mis tuleb vabariigi valitsuselt, sest ka see eelarve on alles vastu võtmata.”
See eest on meil tasuta ühistransport, valla korraldatud uhked peod, hirmkallid ehitused ( lastead, keskväljak jne. ) Varsti sõidame kõik koos paatidega, valla prioriteet on sadamad! Valime sotse ja kesikuid, saame jälle Kingisepaks!
Aeg on suurel vallal selgroogu näidata ja aidata riigilt välja kaubelda Saaremaa jaoks mitu korda rohkem vahendeid teede jaoks, kui varem.
Üheks suurvalla tegemise põhjenduseks toodi suurema mõjuvõimu saavutamine riigiga suhtlemisel ja seeläbi saarlaste elukeskkonna parandamine.
Suurvallal on hea võimalus ja sobiv aeg suuremat mõjuvõimu teostada.
Meil pole kauplejaid. NN põhikauplejad loodavad pühkida mõne kuu pärast Saaremaa tolmu jalgadelt. Ikka kiiremini-kõrgemale-kaugemale! Järgmised tulijad saavad ülima palga peale ja ongi aamen! Kui siis veidi palkadest üle jääb, ehk Kuressaare saab endale midagi lubada.
Mandri mees tõmbab nüüd saarlaste tegudele vee peale. Eks meie omad tee-mehed aitasid sellele kaasa, et see kõik nüüd nii läheb. Liikluse intensiivsuse mõõdik pannakse ikka ja alati tee teise otsa, seal kus liiklust praktiliselt pole. Räägi kümme aastat järjest, et liiklus on tee teises otsas!! Seal küla juba suureks kasvanud ja vaja oleks ainult 700m mustkatet rajada. Ainult!!
Nagu rumalale Kuu näitamine. Tema vahib ikka näppu.
…aga korraliku Leisi tee tõmbasime ca kolme km ulatuses Upalt alates ikka proovi mõttes üles, sest masinad olid ju lähedal, ning tegime uue nö katse lõigu :) Savi need kaugel asuvad külad ja nende soovid ;)
Nagu Moskva ja tema 101 kilomeetrit.
Katsuge auguvabaks kõigepealt saada. Ja niisama lihtsalt visatakse endised arngukavad nurka. Lahe, hakkab järjest rohkem tunda andma, et paremuse poole liigume.
No näed sa, mina, Anti Regionaalpoliitika olen täies hiilguses. Nii peabki nn. talinast kaugemal olevate aladega ümber käima. Kirjutan alla!
Anti Regionaalpoliitika.
Mida siis siit välja lugeda? Liiga hästi elame siin talina liiklusummikutest kaugel. Rohkem tolmui, rohkem maanteeauke.
Olev Ait
PõlKogu
Käin suviti rattaga Saaremaal matkamas ja mul on hea meel, kui asfalteerimine natuke pidurdub. Maalilised kruusateed on palju huvitavamad ja kutsuvamad kui asfaltteed, kus autod kihutavad. Pole vaja, et me muutuksime mingiks Saksamaaks, kus iga metsatee on asfaltkattega.
Meie elame siin! Me elame siin igal aastaajal. Ka siis kui Sina jälle suurlinna mugavusi naudid, ka siis kui Sinu poolt kiidetud kruusateed 4-rattalist vedu nõuavad, et neid mööda üldse liikuda saaks.
metsateid ja rannateid ning maalilisi külavahesid mida iialgi ei asfalteerita ja keegi ei tahagi nende asfalteerimist. Samas näen igal aastal kuidas turistid jalgratastega kruusatee aukude ja munakivide vahel ukerdavad, lootes nautida kaunist merevaadet aga kahjuks iga natukese aja tagant mattuvad röigesse tolmupilve. Mis sa arvad kas sa tuleks veelkord sinna teele vaateid otsima ja nautima?