TS Laevad lubab liinile akulaeva

Eesti esimene osaliselt akudel töötav reisiparvlaev võib jõuda Virtsu–Kuivastu liinile järgmise aasta kevadel. Saaremaa parvlaeva hakatakse laadima Virtsu tuulepargi elektriga, kirjutab Postimees.

TS Laevade juhatuse esimees Jaak Kaabel rääkis, et kui laev kasutab akudest saadavat elektrit, võib osa generaatoreid välja lülitada või rakendada madalamate pööretega. Nii väheneb kütusekulu ja keskkonnareostus. Tegu oleks seejuures katseprojektiga.

Kaabel tõi näite, et Virtsu–Kuivastu liinil teeb üks laev 7500 reisi aastas. Arvutuste järgi suudab 700 kilovatt-tunnine akupank anda kuni 20 protsenti laeva käitamiseks vajalikust energiast, mis vähendab CO2 emissiooni 1600 tonni võrra aastas. Kui katse on edukas, jätkatakse akude paigaldamist ka teistele laevadele. Milline laev esimesena akutoitele viiakse, pole veel otsustatud. Kuna TS Laevade neli põhilaeva on tehniliselt identsed, võib see olla ükskõik milline neist.

Tänapäevase akutehnoloogia juures on Virtsu–Kuivastu liin pikim, millel akutoitel laev efektiivselt töötada saab. Akude kasutamine võiks anda efekti ka Rohuküla–Heltermaa liinil, kuid üle 35-minutilise sõiduaja korral peab suurenema nii akude maht kui ka pikenema laadimisaeg.

Tiheda liinigraafiku ajal peatuvad Virtsu–Kuivastu vahet sõitvad laevad autode ja reisijate laadimiseks kummaski sadamas seitse-kaheksa minutit, sama kaua saab laadida akusid. Akupanga sajaprotsendiliseks täislaadimiseks peab laeva pikemaks ajaks kaldavõrku ühendama, mida saab teha öösel. Päevaseks töötamiseks piisab aga neist lühikestest laadimistest.

Kaabel ütles, et laeva akude rohelise energiaga laadimiseks saaks tehniliselt kasutada Virtsu tuulepargi toodetavat elektrit, ning möönis, et suuremaid investeeringuid nõuab sadamatesse laadimisseadmete paigaldamine ja vastava võimsusega elektrivõrkude rajamine.

Akupanga paigaldamine ja seadistamine võtaks Kaabeli hinnangul aega paar nädalat ning töö oleks võimalik teha Eestis. Elektrilisi laevu suudaksid Eestis ehitada Balti Laevaremonditehas ja Baltic Workboats. Laeva akutoitele üleviimise maksumust ei osanud Kaabel öelda, konkreetseid hinnapakkumisi TS Laevad veel küsinud ei ole.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 536 korda, sh täna 1)